Den norske sponsormarkedet øker

Norske sponsorer bruker mer penger og veksten er større en veksten i reklamemarkedet. – Jeg vil overhodet ikke være overrasket om vi passerer fire milliarder kroner i 2012, sier Lars Martin Kaupang  i Sponsor Insight til Kampanje.

Skrevet av NTH

Sponsor Insight har nylig avsluttet årets kartlegging av det norske sponsormarkedet, og trenden er oppadgående. I 2009 var det norske markedet på kr.3.284.000.000,- I 2010 var dette økt til kr.3.553.000.000,-. Spenningen i forhold til 2011 var hvorvidt denne positive trenden ville holde seg for tredje år på rad. 2011 har vært preget av nye uroligheter i finansmarkedene og spørsmålet var om dette ville påvirke sponsormarkedet i nevneverdig grad. Nå som tallene er klare kan vi helt klart si at dette ikke har vært tilfellet.

Det norske sponsormarkedet i 2011 var på kr.3.805.000.000. Prognosen for 2012 viser derimot at forventningene til markedet er noe lavere og økningen bremses noe opp. Det norske markedet tar høyde for trangere tider, men vi ser fremedeles en økning. Forventet omsetning i 2012, basert på budsjettene til norske sponsorobjekter i 2012, er kr.3.942.000.000,-

Les mer på Kampanje; Tror på fire sponsor-milliarder